Tuesday, July 10, 2012

Bukan senang nak senang, bukan susah nak susah.

71012 Putaran demi putaran dunia seakan laju. Banyak yang dikongsikan dan banyak disimpan. Meneliti setiap saat perjalanan hidup semakin mengingatkan aku tentang zaman silam yang dulunya kecik kini jauh lebih besar tanggungjawab yang harus dipikul. Aku tidak mudah melatah ataupun terpengaruh dengan dunia kini. Dulu aku banyak berkenalan namun kini banyak menilai setiap perilaku. Ada yang mementingkan diri sendiri, ada yang hanya pandai berkata-kata, ada yang lemah. Setiap satunya berbeza-beza. Aku tetap sama. Melihat dan menilai.
Kalau dulu 10 kini menjadi 50. Nilai matawang semakin besar bermaksud semakin kuatlah usaha yang harus digunakan. Kuat atau tidak bukan persoalannya, tetapi mampukah aku? Betul ke orang cakap ikut je perjalanan hidup? Mereka sibuk mengejar keseronokan sementara. Namun selebihnya? Belajar lah dari pengalaman bro. Mana mungkin gajah boleh terbang? Mana mungkin hidung boleh mendengar?...tapi itu yang diagungkan. Memang seronok tapi bukan di dunia sebenar bro. Entah la, siapa lah aku. Bukan ada nama seperti yang kau kejarkan. Bukan ada harta yang kau tumpangkan. Bukan angkuh, tapi takut jatuh. Bukan bangga tapi dahaga. Dahaga kan pengalaman yang baik sepanjang hidup.

No comments: